בין הטיפות: על גשם וגאולה

ימים מיוחדים, התפילות נמהלות בטיפות הגשם הרעננות וריח הסתיו מביא עמו את ההתחדשות וה- restart העמוק של הגוף והנפש המתבטא בחגי תשרי. השילוב הזה, בין ההתחדשות של הטבע להתחדשות של הנפש, כמו גם הכמיהה לשינוי ואף לגאולה מאפיין את שני הפיוטים הבאים המושרים בתקופה זאת:

הפיוט "שִׁפְעַת רְבִיבִים" אותו כתב אבן גבירול מעטר את התפילה לגשם אותה אומרים בבתי הכנסת בשמיני עצרת-היום האחרון בשרשרת חגי תשרי. תיאור יפי ההתחדשות של הטבע כתוצאה משפעת המים מתובל כאן גם בדימויי הקבלי של "פרדס הרימונים" ובכמיהה לגאולה. מצרף כאן הקלטה שעשינו ב2014 עם מנגינה עממית לשיר זה עבור כנס בבית דניאל בתל-אביב.

הפיוט "ניתנה" אותו שרים בהקפות שמחת תורה משלב עברית וקאסטיליאנית עתיקה. הוא מתאר את מעלותיה של התורה תוך שימוש בדימויים משיר השירים. הפיוט נכתב כנראה בתקופתו של שבתאי צבי וההתעוררות המשיחית שחוו קהילות הפזורה הספרדית-פורטוגזית עולה מבין השורות. את "ניתנה" לימדתי בקורסים מעשיים של מוסיקה יהודית אותם אני מעביר במכללה האקדמית לחינוך, גבעת ושינגטון ובבית הספר הגבוה למוסיקה רימון. כאן אפשר לשמע גרסה מתוך מחרוזת תזמורתית שבניתי עבור אנסמבל סטודנטים משולב של החוג למוסיקה בגבעת וושינגטון ואורחים מאונ' שרלוט, קרוליינה הצפונית לרגל קונצרט בבית התפוצות. במחרוזת הזאת נתתי ביטוי גם לתמה האיקונית מתוך ה"קונצ'רטו דה אראנחואז" של רודריגו המשמשת כמעין השלמה מתבקשת למנגינה העתיקה של "ניתנה". גרסה לא פחות מרגשת עבורי נוצרה באנסמבל הבינ"ל ברימון כשסטודנט ממזרח ירושלים, הזמר בשאר מוראד, הוסיף לפיוט את הגרסה הערבית של ה"ארנחואז"- "לי-ביירות" ובכך גם התכתב עם דימוי "כמגדל הלבנון" הכתוב בטקסט העברי. אפשר לשמע כמה צלילים מתוך כך בכתבה ששודרה על רימון ביומן החדשות דקה 6:54. גשם וגאולה, התחדשות כגאולה אישית של הגוף והנפש. שנה טובה!

וידאו מתוך ביצוע מוקדם שלי של "ניתנה" עם הכנרת טניה בלצר בתאטרון ענבל

תמונה: דן דיאמנט

פורסם על ידי ariellazarus

ד"ר אריאל לזרוס הינו מלחין, גיטריסט, חוקר ומרצה. הוביל תכניות מוזיקליות בארה"ב, גרמניה, גיברלטר פורטוגל, לוקסמבורג, סקנדינביה, צרפת וישראל. אלבומו 'קאפריצ'ו עברי' יצא לאור בלייבל הארופאי smoothfactor וזכה לביקורות אוהדות. מבקר המוזיקה של הארץ נעם בן-זאב כתב כי "אלבומו היפה של אריאל לזרוס ממזג בין שורשיו המוזיקליים של המלחין בטבעיות גמורה ובביצוע מהוקצע" (הארץ, מוסף "גלריה" 17.7.15). יצירותיו בוצעו על ידי הסימפונט רעננה ואנסמבל ניו באבילון, גרמניה. הינו מנהלה המוזיקלי של תזמורת הלאדינו הישראלית אותה ייסד בשיתוף עם מכון רננות למוסיקה יהודית. הוכר על ידי מגזין "קארטה דה-אספנייה" היוצא מטעם ממשלת ספרד, כאחד היוצרים העכשוויים הבולטים בתחום. למד קומפוזיציה אצל פרופ' בטי אוליברו ופרופ' גדעון לבינסון באונ' בר-אילן וכן עסק במחקר תחת הדרכתו של חתן פרס ישראל פרופ' אדוין סרוסי מן האוניברסיטה העברית. עבודת הדוקטורט שלו כללה את הלחנת הקונצ'רטו לויולה -"כחלום יעוף", אשר בוצע ע"י סמפונט רעננה לצד מחקר בפיוטי יהדות גיברלטר והפזורה הספרדית-פורטוגזית, תחום אליו מחובר כנכדו של החזן אברהם בניסו ז"ל. משמש כמרצה למקצועות המוזיקה ומנחה הרכבים במכללה האקדמית לחינוך-גבעת וושינגטון וכן כראש תחום הרמוניה מסורתית ב"רימון". זכה במלגת הנשיא לדוקטורנטים מצטיינים מטעם אונ' בר אילן.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: